Ryby wędzone mają swój niepowtarzalny smak i aromat. Z jednej strony dostarczają do organizmu ogrom witamin i mikroelementów, z drugiej zaś budzą sporo wątpliwości jeśli chodzi o przyrządzanie ich przy użyciu dużej ilości soli oraz opiekanie dymem. W opinii dietetyków możemy je spożywać bez żadnych obaw raz w tygodniu – a w wśród nich wędzoną makrelę, wędzonego łososia a także wędzonego pstrąga.

Wędzenie ryb krok po kroku Wędzi się wyłącznie świeże ryby, z niedawnego połowu, wpierw oczyszczając je z łusek, wszystkich wnętrzności, a także skrzeli i oczu. Następnie naciera mocno solą lub moczy w solance. Moczenie trwa, w zależności od wielkości ryby, od 40 minut do 3 lub 4 godzin i odbywa się w miejscu zacienionym, w temperaturze do 12 st. C. Przeważnie stosuje się do tego procesu sól niejodowaną lub wodę niechlorowaną, można dodać też odrobinę wywaru z warzyw korzennych lub białe wino.Następnie ryba jest starannie opłukiwana i osuszana. Najczęściej wędzi się ryby na drewnie bez kory, pochodzącym z drzew liściastych, takich jak: klon cukrowy, winorośl, bez, dąb biały, olcha czy orzech. Obróbka termiczna zależy od wyboru jednej z dwóch metod. Wędzenie „na zimno” oznacza, że wpierw ryba jest osuszana przez 20 do 50 minut w temperaturze 18-23 st. C, a później wędzona dymem rzadkim w nieco wyższej, bo od 20-28 st. C. Trwa to od kilku godzin do kilku dni. Ryby wędzone na zimno są trwałe, mniej podatne na zepsucie, ale ich waga początkowa ulega znacznemu obniżeniu. „Na gorąco” z kolei wędzi się zazwyczaj dwuetapowo, w temperaturze od 70 do 85 st. C - dzięki temu mięso jest delikatne i soczyste, a najsmaczniejsze tuż po przygotowaniu. Długość wędzenia lub osuszania ryby zależy od jej rozmiaru. Ryby można wędzić w całości lub w dzwonkach, a w postaci filetów na ruszcie (skórką do dołu).

Ryby wędzone – najpopularniejsze gatunki i ich właściwości odżywcze Decydując się na zakup ryb wędzonych najczęściej sięgamy po makrelę, łososia lub pstrąga. Makrela wędzona jest niekwestionowanym źródłem pełnowartościowego białka, aminokwasów egzogennych, kwasów omega-3, selenu, fosforu, potasu oraz witamin D i A. Łosoś wędzony, oprócz białka i kwasów omega-3, zawiera selen, fosfor, magnez i cenne witaminy A, D, B6 i B12. Wędzony pstrąg z kolei dostarczy do naszego organizmu kwasy omega-3, fosfor, selen, wapń, magnez, żelazo, potas oraz witaminy A, D, B i E.Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą ryb wędzonych- wybór należy do ciebie czy rozsmakujesz się w wędzonej makreli, wędzonym łososiu czy wędzonym pstrągu.